سولفات آمونیوم
سولفات آمونیوم
ژانویه 20, 2022
سولفات آمونیوم
سولفات آمونیوم
ژانویه 20, 2022
کود نیترات پتاسیم
نیترات پتاسیم منبع دو عنصر ضروری مورد نیاز گیاهان (نیتروژن و پتاسیم) است. این کود معمولا برای محصولات با ارزش بالا که از تغذیه نیترات و منبع پتاسیم بدون کلرید بهره می‌برند، استفاده می‌شود. نیترات پتاسیم به دلیل ارزش غذایی و نقش آن در سلامت و عملکرد گیاه منبع برجسته پتاسیم است. نیتریت پتاسیم باعث افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات باغی، گل‌ها، درختان میوه و حبوبات می‌شود.

نیترات پتاسیم برای چه گیاهانی استفاده می‌شود؟

کشاورزان به کوددهی با نیترات پتاسیم KNO3 به ویژه در شرایطی که به یک منبع مغذی بسیار محلول و بدون کلرید نیاز است، اهمیت می‌دهند. در چنین خاک‌هایی، تمام نیتروژن فورا برای جذب گیاه به صورت نیترات NO3- در دسترس است و نیازی به عمل میکروبی اضافی و تبدیل در خاک ندارد. تولیدکنندگان محصولات سبزی و باغی با ارزش، گاهی اوقات ترجیح می‌دهند از یک منبع تغذیه مبتنی بر نیترات در تلاش برای افزایش عملکرد و کیفیت استفاده کنند. نیترات پتاسیم حاوی نسبت نسبتا بالایی از پتاسیم است که نسبت N به K تقریبا یک به سه است. بسیاری از محصولات زراعی نیاز به پتاسیم بالایی دارند و می‌توانند به اندازه یا بیشتر از N در هنگام برداشت پتاسیم را حذف کنند.
استفاده از KNO3 در خاک قبل از فصل رشد یا به عنوان مکمل در طول فصل رشد انجام می‌شود. گاهی اوقات یک محلول رقیق شده روی شاخ و برگ گیاه اسپری می‌شود تا فرآیندهای فیزیولوژیکی را تحریک کند یا بر کمبود مواد مغذی غلبه کند. محلول‌پاشی پتاسیم در طول رشد میوه برای برخی محصولات مزیت دارد، زیرا این مرحله رشد اغلب با نیازهای بالای پتاسیم در زمان کاهش فعالیت ریشه و جذب مواد مغذی همزمان است. همچنین معمولا برای تولید گیاهان گلخانه‌ای و کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود.
نیتروژن یک ماده مغذی ضروری است که باعث رشد رویشی می‌شود، بنابراین نیترات پتاسیم به ویژه برای سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ یا اسفناج مفید است. پتاسیم برای همه سبزیجات حیاتی است و در زمستان، به مقاومت در برابر آفات و رشد سریع اولیه کمک می‌کند.

روش‌های کاربرد کود نیترات پتاسیم در مزرعه

هر دو عنصر نیتروژن و پتاسیم مورد نیاز گیاهان برای حمایت از کیفیت برداشت، تشکیل پروتئین، مقاومت در برابر بیماری و کارایی مصرف آب هستند. بنابراین، برای حمایت از رشد سالم، کشاورزان اغلب KNO3 را در خاک یا از طریق سیستم آبیاری در طول فصل رشد اعمال می‌کنند. کاربرد نیترات پتاسیم آسان است و با بسیاری از کودهای دیگر، از جمله کودهای ویژه برای بسیاری از محصولات با ارزش بالا و همچنین کودهای مورد استفاده در محصولات غلات و سبزیجات سازگار است.
نیترات پتاسیم بسیار محلول در آب است. به سرعت و به طور کامل در آب حل می‌شود و برای استفاده در کوددهی ایده‌آل است. با افزایش دمای آب، حلالیت نیترات پتاسیم نیز افزایش می‌یابد. حلالیت نسبتا بالای KNO3 در شرایط گرم اجازه می‌دهد تا محلول غلیظ‌تری نسبت به سایر کودهای پتاسیم رایج ایجاد شود. با این حال، کشاورزان باید آب را به دقت مدیریت کنند تا نیترات در زیر ناحیه ریشه تجمع نکند.
نیترات پتاسیم با سایر کودها سازگار است. رسوبات نامحلول تولید نمی‌کند و میتوان به راحتی از آن در آبیاری قطره‌ای استفاده کرد و انژکتور مسدود نشود، بنابراین می‌توان آن را با خیال راحت در تولید محلول‌های مختلف کود در مخازن اختلاط استفاده کرد.

مزایای استفاده از کود نیترات پتاسیم

1-نیترات پتاسیم تحمل سرما را افزایش می‌دهد. پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم به ساخت دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر و افزایش سطح الکترولیت‌ها در سلول‌ها کمک می‌کند که به نوبه خود مقاومت گیاه را در برابر سرما افزایش می‌دهد.
2- نیترات پتاسیم گیاهان را نسبت به خشکی مقاوم‌تر می‌کند، به شروع و انشعاب سیستم ریشه کمک می‌کند و جذب بهتر آب در خاک را بهبود می‌بخشد.
3- نیترات پتاسیم مقاومت گیاه را در برابر آسیب‌های محیطی افزایش می‌دهد. تجمع کربوهیدرات‌های زنجیره کوتاه و نیتروژن غیرپروتئینی را از بین می‌برد که به عنوان خط دفاعی در برابر باکتری‌ها، قارچ‌ها، نماتدها و ویروس‌ها عمل می‌کند.
4-نیترات پتاسیم در محصولات باغی سبب، تولید میوه بهتر با سایز بزرگتر و یکنواخت‌تر، همچنین نقص رنگ یا لکه‌های غیرعادی ناشی از ضایعات مکانیکی یا هر نشانه دیگری از آسیب‌های محیطی را به حداقل می‌رساند، علاوه بر این‌ها محتوای پروتئین، روغن و ویتامین C میوه را بیشتر کرده و منجر به طعم و عطر بهتر و ماندگاری بهتر میوه می‌شود.
5-نیترات‌های موجود در نیترات پتاسیم به گیاهان اجازه می‌دهد تا جذب کلرید را به حداقل برسانند، حتی اگر در خاک یا آب وجود داشته باشد. به همین ترتیب، پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم با اثرات منفی سدیم مقابله می‌کند. بنابراین استفاده از نیترات پتاسیم در محصولات حساس به نمک و زمانی که آب آبیاری از کیفیت پایینی برخوردار باشد بسیار توصیه می‌شود.
6- پتاسیم موجود در نیترات پتاسیم از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. با توجه به اینکه پتاسیم مسئول باز و بسته شدن روزنه‌ها است، تعرق گیاه را به حداقل می‌رساند و در نتیجه نیاز آبی آن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، تغذیه کافی پتاسیم گیاهان باعث بهبود جذب آب از خاک می‌شود. نیترات پتاسیم از تجمع املاح جلوگیری می‌کند. نیترات پتاسیم نیاز به افزایش آب به منظور شستشوی املاح از خاک را برطرف می‌کند.
7- نیترات پتاسیم رطوبت‌گیر نیست. می‌توان آن را در کیسه یا به صورت فله بدون جذب رطوبت که باعث تراکم یا مشکلات مدیریتی می‌شود، ذخیره کرد.
8- نیترات پتاسیم فرار نیست. برخلاف آمونیاک، زمانی که در مناطق وسیع یا موضعی استفاده می‌شود، لازم نیست آن را با خاک مخلوط کنید.

مصارف غیرکشاورزی نیترات پتاسیم

1-نیترات پتاسیم از دیرباز برای آتش بازی و باروت استفاده می شده است.
2-امروزه معمولا از نیترات پتاسیم برای حفظ کیفیت گوشت و پنیر استفاده می‌شود.
3-خمیردندان‌های تخصصی اغلب حاوی KNO3 برای کاهش حساسیت دندان هستند.
4-مخلوطی از KNO3 و نیترات سدیم (NaNO3) برای ذخیره گرما در تاسیسات انرژی خورشیدی استفاده می‌شود.

منبع

ترجمه و تدوین: گروه تحقیق و توسعه تعاونی پترو تمدن مهام پارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *